linn krouthén

ATT TA VARA PÅ ÅRET

Kategori: ALLMÄNT

Det är ett nytt år, och för att vara exakt; tvåtusentretton. 2013 lyser möjligheter, upplevelser och utveckling. Och om man ska fokusera på siffrorna, lyser det även otur.

 

I år skippar jag löften, de hålls sällan och resultatet blir inget annat än negativt. Löften känns så strängt, förbjudande och tråkigt. Mål känns bättre. Ordet är mer positivt och kämpeglöden gör att man skapar liv i livet.

 

Att bestämma sig för ett nyårslöfte känns som ett måste; nytt år och där med löften, eller göra som jag när jag var tio år och skrev under mitt eget löfte. Löftet var då att ”sluta äta godis”, som måste vara det vanligaste löftet av dom alla. Godiset ser allt godare ut och sötsuget känns mer än någonsin – just för att du inte får äta, för att det är förbjudet att ta den där chokladbiten. Och när psyket sviker dig resulterar det endast i att du blir besviken på dig själv, att du inte klarar av kampen mot dig själv. Du ger upp och äter upp hela chokladasken. Hela året är förstört. Typ.
När man förbjuder sig själv att inte äta godis ser men oftast bara förbjudet i sig, inte vad det faktiskt ger.

 

Så varför inte leva när vi lever?! Jag sätter upp mål istället, mål som inte förbjuder utan som pushar till att lyckas och får mig att må bättre. Mål som ”att leva ett hälsosammare liv”. Då behöver jag inte få dåligt samvete för att jag låg i soffan utan att röra mig två dagar i sträck eller för att jag åt den där kanelbullen efter lunchen (och inte bara en gång, utan två gånger). Jag kanske ändå lever ett hälsosamt liv, kanske bara inte exakt varje dag. För det är viktigt att leva, göra det man mår bra av. För då mår man bra. Lika enkelt som det är sagt. Så om jag mår bra av choklad (som jag förövrigt göra då det är min passion) så tänker jag unna mig det.

 

Mål för året

1. Leva ett hälsosammare liv. Innebär; äta bra och rätt, motionera och träna, dricka mer mängder av vatten, göra det som får mig att må bra m.m.

2. Bli bättre på geografi. Allt ifrån städer, till länder, till hav och sjöar. Min grundskolekunskap inom ämnet är inget att skryta om.

3. Läsa mer! Jag läser aldrig. Men nu har jag flera böcker som jag ser fram emot att läsa ut.

4. Resa och åka på äventyr. Små som stora. Bara för att uppleva nya saker, känna att man lever.

5. Ta vara på mina nära och kära ännu mer, med vikt på släkten. Vi ses allt för sällan. I sommar kanske det därför blir en tripp till Schweiz för att hälsa på Jan, min farbror, hans fru och mina små kusiner och på vägen ner dit stanna till hos farmor och farfar i den fina staden Helsingborg.

6. Tjäna och spara pengar.

7. Få bättre kondition och bli starkare. Jag har nyligen börjat springa igen efter år av uppehåll p.g.a. mina knän. Men nu känner jag hur motivationen bara väller över och jag vill inget annat än att få bättre kondition och bygga upp min styrka.
Så ett mini-mål i denna punkt är att, till sommaren, orka springa hela pappas 1,5 mils långa söndagsvarv. Det innebär intervallträning så fort isen är borta.

8. Unna mig (med hänsyn till punkt ett och sex). Jag älskar att unna mig med någon, glass blir inte alls lika gott om man äter det själv enligt mig. Men jag ska verkligen tänka på tanken ”att unna mig”, så att jag inte unnar mig varje dag – för då blir det en vana istället.

9. Blir bättre på engelska (punkt tre och fyra kommer hjälpa mig). Och filmer med engelskt tal blir min bästa vän.

10. Ta vara på mitt sångintresse. Om jag kan väcka liv i mitt egenskrivandet ska jag göra det. Annars blir covers min räddning!

11. Få minst en person att skratta, varje dag.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: