linn krouthén

ATT SÄTTA FOKUS PÅ DIG

Kategori: MINA ORD

Några rader om mig och mina känslor.

Rubriken ovan är viktig. Sig själv glömmer man ofta.

 

Till att börja med är det såå viktigt att inse för sig själv att Jag duger. Alla personer kan inte tycka om dig, det är helt omöjligt. Du är fortfarande bra som du är även om du inte är älskad av alla. Om du är dig själv omringas du ju av människor som faktiskt dras till dig, passar dig och tycker om dig som du är. Och vad kan vara bättre än att dela ett liv med soulmates?!

 

Det är så lätt att vara för hård mot sig själv. Och mitt bästa tips är då att tänka sig själv som sin bästa vän. Vad skulle jag säga till henne och hur skulle jag vara mot henne. Oftast är man snällare, kärleksfullare och har mer acceptans mot dom man älskar än mot sig själv. Jag har tänkt på det, att det är så skönt att ventilera med en vän när man gjort något man kanske har lite ångest över. Att få höra: ”Det gör inget. Du är inte mer än människa”. Och tänk om den där vännen kunde vara sig själv och sin egen hjärna. Vad kraven på oss skulle sjunka och vad mycket mer tid vi skulle få av att faktiskt må bra och tycka om oss själva. Lära av misstag, släppa och gå vidare liksom.

 

Att du mår bra är ändå nummer ett och grunden till en bra relation med dina nära. Jag menar inte att du ska bli egoist och bara tänka på dig själv. Men att göra saker och lyssna på vad som får dig att må bra är superviktigt. Den personen du alltid kommer leva med är ju trots allt dig själv.

 

Och skit i hur andra uppfattar dig. Om skämtet inte gick hem, så nej – det är inget misstag, det kanske bara inte kom ut som du tänkt dig (eller så råkade du hamna med en torrboll). Och skämta i såna fall om att skämtet inte var så kul. Det bästa som finns är människor som kan bjuda på sig själva och det är oftast dom som har bra självförtroende just för att dom kan göra det. Tänk på det.

 

Det är inte lätt och det finns dom dagar eller många stunder där självförtroendet sviker dig av tankar och tvivel om vem du är och att du inte är tillräckligt bra. Men döda dom tankarna. Dom är obehagliga och dina värsta fiender. Det gäller att sluta tänka för mycket på hur du är och vad du ska säga. Fokusera på vad personen du pratar med säger istället för att tänka på hur du ser ut, vad du ska svara eller vad du tror att personen vill höra. Det gäller att släppa kontrollen över sig själv. Vad är inte mer härligt än en spontan och lättsam person?! Precis en sån person du är om du bara släpper kontrollen och är. 100% you.

 

Det här är från i somras och en bild som gör mig lycklig. Det här är våra kusiner ifrån Schweiz och vi hade inte träffats på flera år. Sista kvällen blev jag så lycklig för det var då allt släppte. Vi alla slutade tänka och istället skrattade vi tillsammans på ett väldigt speciellt sätt. Vi visste inte åt vad utan det var på något sätt ett sätt att visa vår kärlek till varandra utan ord. Vi sa inte mycket till varandra under vår vistelse i Helsingborg, men att bara bjuda in varandra - vara dig - ger utrymme för andra att vara dom. Och tänk så bra det blev.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: