linn krouthén

GOTT BRÖD

Kategori: ALLMÄNT

Tänkte tipsa om ett jättegott och nyttigt hembakt bröd som är superlätt att göra. Grundreceptet hittade jag på My Blomquists blogg. Rör ner alla ingredienser i en bunke, bre ut smeten på en långpanna och så in i ugnen på 175 grader i 80 minuter. Beroende på hur du vill ha brödet ska man ha det inne i ugnen olika länge. Första gången jag bakade brödet gjorde jag det ganska tjockt och hade brödet i ugnen ca 50-60 min. Då blev det mjukt och ganska "luftigt". Andra gången gjorde jag det lite tunnare och hade i det lite längre. Då blev det mer kompakt och knaprigare. Så, testa dig fram efter tycke och smak helt enkelt. 
 
Ingredienser:
2 dl havregryn
4 dl naturell yoghurt/filmjölk
4 dl siktat dinkelmjöl (jag använde vanligt dinkelmjöl)
1 dl krossade linfrön (jag hade i hela linfrön)
1 rivet äpple
2 tsk bikarbonat/bakpulver
1 nypa salt
valfria frön/nötter (jag hackade i mandlar, hasselnötter och solrosfrön) mängd går också efter tycke och smak.
 
 
Sedan kan du ha i honung och russin och/eller aprikoser om du vill få ett sötare bröd.
 
Ta sedan bort brödet från pappret och skär bitar av det efter hur stora bitar du vill ha :-)
 
(det här var den gången jag gjorde brödet tunnare)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: